از ایده حضور رپر ها در جشنواره موسیقی فجر تا سنگ ناتمام اهالی موسیقی در تشییع بهمنی

از ایده حضور رپر ها در جشنواره موسیقی فجر تا سنگ ناتمام اهالی موسیقی در تشییع بهمنی

موسیقی ایران در هفته‌ای که گذشت…

طبق روال هرهفته، مروری کوتاه خواهیم داشت بر خبرهای ویژه‌ و منحصر بفردی که در یک هفته‌ی اخیر در مارکت موسیقی ایران اتفاق افتاده است.

احسان خواجه‌امیری، یغما گلرویی، خواننده‌های پاپ، رپرها و سید جواد هاشمی چهره‌های هایلایتِ موسیقی ایران در ۷ روز گذشته بودند.

 

کنسرتهای جذاب پایتخت در دو هفته آخر تابستان

کمتر از دو هفته تا پایان تابستان باقی مانده اما برنامه فشرده کنسرت ها در تهران نشان می دهد که احتمالا این روند در شش ماه دوم سال پربار تر از این حرفها باشد وقتی به لیست اجراها نگاه میکنیم چند کنسرت نظرمان را جلب میکند؛ آرمان گرشاسبی شهریورماه برای نخستین بار طی ۱۲ شب در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران میزبان مخاطبان است که رکوردی ویژه برای این خواننده موسیقی تلفیقی محسوب میشود همچنین حامیم خواننده موسیقی پاپ پس از درمان و سه عمل جراحی بر اثر تصادف شدید که خردادماه امسال در یکی اتوبانهای تهران داشته، سلامتی خود را به دست آورده است و شهریورماه طی سه شب با مخاطبینشان دیدار میکنند.

محسن یگانه نیز ،۱۵، ۱۶، ۱۹ و ۲۰ شهریور در سالن رویال هتل اسپیناس پالاس به روی استیج می رود بسیاری از خوانندگان مطرح دیگر نظیر روزبه بمانی، سون بند ناصر زینلی امید حاجیلی بهنام بانی و طلیسچی نیز در سالن های برج میلاد میلاد نمایشگاه و اسپیناس پالاس به روی صحنه می روند باید دید آیا در زمینه اجرای زنده تحولی در اهالی موسیقی برای ارائه کیفیت بهتر ایجاد شده یا خیر.

 

پدرسید جواد هاشمی آهنگساز آغاسی و دلکش بود و ما نمی دانستیم

بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون سید جواد هاشمی که خود نیز در رشته موسیقی تحصیل کرده در هفته ای که گذشت در برنامه «با ضیاء» برای اولین بار از این نکته پرده برداشت که پدرش قبل از انقلاب آهنگساز و مادرش روضه خوان بوده و والدینش قطعه می ساخته اند سید جواد هاشمی در این برنامه به قطعه ای از آغاسی هرکسی دوره ای داره، دوره من گذشته اشاره میکند که آن را پدرش آهنگسازی کرده و مادرش شعر قطعه را سروده است.

 او همچنین اشاره میکند که پدرش برای دلکش نیز آهنگ ساخته است. نام پدر او سید رسول هاشمی است که چند سال پیش به دیار باقی شتافت.

 

يغما گلرویی بسیاری از همکارانم به طمع مجوز کنار بهمنی بودند

درگذشت محمد علی بهمنی، داغ بزرگی برای غزل معاصر است. او در کنار حسین منزوی خونی تازه در رگ غزل امروز بود. خاطرات ناب و خوش زیادی با او در حافظه دارم، البته این دوستی بعد از حضور بهمنی در جلسات ثناخوانی و شورای شعر ارشاد کمرنگ و کمرنگ تر شد.

 سال ها پیش در جنگی که برایش منتشر شد نوشتم: بهمنی به دریا می ماند تماشایش در صفحه ی تلویزیون خوش آیند نیست باید در ساحلش بود و به تمامی غرقش شد.

 من معتقد بودم و هستم همچنان که همکاری با شوراهای سانسور حتی با نیت خیر (بهمنی) دون شان شاعر است و بدلش میکند به چرخ دنده ای در دستگاه حذف و سرکوب او اما گمان می کرد می تواند آب باریکه ای شود در شورا برای انتشار ترانه های نو بسیاری از همکارانم به طمع مجوز گردش حلقه زدند.

 من نگران تصویری از او بودم که خودش به آن معتقد نبود. در یک دهه ی اخیر بارها به هم تاختیم اما در دیدارهای هرازگاهمان آنچه از آن تاختن ها می ماند تنها غبار گلایه ای بود و دوباره لبخند زدنی جایزه افشین یداللهی را به دلیل بودن او در جمع داوران رد کردم.

 

رشد ۴ برابری کنسرت ها نسبت به ۵ سال پیش

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از عملکرد سه ساله اش در دولت رییس جمهور فقید ارائه داد.

 یکی از مهم ترین بخشهای این گزارش آمار صدور مجوزها در تمامی بخشهای گوناگون بود رخدادهای پیش آمده در سالهای اخیر مانند کرونا و اتفاقات تلخ سیاسی ۱۴۰۱ باعث شد تا خوانندگان به انتشار تک آهنگ روی آوردند، در این ۳ سال بیش از ۲۷۹۰ آهنگ منتشر شد.

 سال ۱۴۰۱ هم با توجه به اتفاقات سیاسی وضعیت موسیقی در شرایط خوبی نبود سال ۱۴۰۲ ، ۱۹۱۱ مجوز اجرای صحنه صادر شد و ۴۵۰۰ اجرا به روی سن رفت وضعیت انتشار آلبوم موسیقی هم بهتر از دو سال گذشته بود و بیش از ۲۸۰ آلبوم منتشر شد.

 بعد از ۶ ماهه دوران کرونا سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۹۶۰ تک آهنگ منتشر شد. در ۵ ماه ابتدایی ۱۴۰۳ ، ۷۱۰ مجوز اجرای صحنه ای داده شد و ۱۵۶۸ کنسرت اجرا شد.

 در همین ۵ ماه ۹ برابر بیشتر از ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ کنسرت اجرا شده است. همچنین ۱۶۵۸ تک آهنگ در همین بازه زمانی منتشر شد در سال ۱۳۹۸ ، ۵۲۰ عنوان اجرای صحنه ای با ۱۰۴۰ اجرا، ۱۶۱ آلبوم موسیقی مجوز گرفته اند. در مقایسه با ۱۴۰۲، اجرای کنسرتها ۴ برابر بیشتر شده است.

گرچه آن چنان نمی توان به این آمار و ارقام استناد کرد اما باید گفت وزارت فرهنگ و ارشاد این نکته را هم از حیث کیفی بررسی کرده یا فقط به دنبال به رخ کشیدن درشتی اعداد نسیت به سایر دولت ها بوده است؟

 

ایده حضور رپرها درجشنواره موسیقی فجر

رضا مهدوی دبیر جشنواره بین المللی موسیقی فجر که خود سالها از منتقدان نحوه برگزاری جشنواره موسیقی فجر بوده است، در مصاحبه اخیر خود از ممانعت برای اجرایی شدن برخی
از تصمیم هایش برای دوره پیشین جشنواره شکایت کرده بود.

او در بخشی از گفتگویش اظهارات جالبی را عنوان کرده: درباره موسیقی رپ می توان آن را بومی سازی کرد و از اسمش نترسید. جشنواره بین المللی موسیقی فجر بهترین زمان آزمون و خطاست که به اجراکنندگان رپ اجازه دهیم با محتوا و هویت ایرانی اجرا داشته باشند و زمانی که مطمئن شویم این کار خطری ندارد، خیال مسئولان هم راحت می شود.

 چندین سال پیش در دهه ۸۰ رضا عطاران در فیلم و سریال تلویزیونی چنین کاری را کرد که گرته برداری قشنگی بود و گمان کردیم فضا باز میشود که نشد سال هاست که با نادیده گرفتن پدیده رپ از سمت مسوولان طرف هستیم کار به جایی رسیده که دیگر خود داوران و دبیران جشنواره ها نیز خواستار تغییر فضای فکری هستند اما همیشه این ایده ها در حد حرف و مصاحبه باقی می ماند.