طبق روال هرهفته، نگاهی خواهیم داشت به قطعات تازه منتشر شده از خوانندگان مطرح و به بررسی این موزیکها در بخشهای ترانه، تنظیم و ملودی خواهیم پرداخت.
علیرضا عصار، روزبه بمانی، رضا یزدانی، فرزاد فرزین، کارن فراهانی و مجید رضوی خوانندگانی هستند که به بررسی قطعات جدید آنها پرداختیم.
لازم به ذکر است این بررسیها، صرفاً نگاهِ کارشناسان رسانهی «موسیقی نوین» به این قطعات است.
آفرین از علیرضا عصار
آهنگ و تنظیم: اشکان دباغ | ترانهسرا: افشین مقدم
ملودی
اشکان دباغ موزیسین بیحاشیه پاپ سازنده این قطعه است. ورس اول ملودی تکراری دارد. ورس دوم کمی جان میگیرد. در ترجیع نیز با تم جذابی طرف هستیم.
ترانه
افشین مقدم ترانه ی متفاوت و زیبایی را نوشته است. او در ترجیع کار نیز از تعابیر جدید و جذابی را به کار برده است.
تنظیم
اشکان دباغ تنظیم خوب و روانی را متناسب با ملودی اش خلق کرده. او فضاسازی زیادی را در این کار پیاده نکرده و سعی کرده ساختار ساده و خنثایی را به وجود بیاورد.
کلیت اثر
علیرضا عصار پس از مدتها قطعهای متفاوت را منتشر کرد. حال و هوای این ترانه و جنس خواندن عصار برای ما یادآور روزهای خوب موسیقی پاپ در اواخر دهه هفتاد است.
شهریور از رضا یزدانی
ملودی: میلاد بابایی | ترانه: مهدی ایوبی | تنظیم: سعید زمانی
ملودی
میلاد بابایی در همکاری جدیدش با یزدانی به سراغ یک ملودی دو چهارم اکتیو رفته است. در کل ملودی سیکل آکوردهای جدیدی ندارد و کمی به سمت خنثی بودن میرود.
ترانه
مهدی ایوبی که معمولا ترانههای خاصی را نسبت به مارکت مرسوم پاپ مینویسد، کلام منسجم و جالب توجهی را نوشته. البته تلفیق ملودی و ترانه، احساس عمیقی را به مخاطبان القا نمیکند.
تنظیم
سعید زمانی تنظیمکننده مطرح و بیحاشیه پاپ به خوبی این آهنگ را تکمیل کرده است. او سعی کرده در این قطعه متفاوت عمل کند و فضای همیشگی اش را بشکند.
کلیت اثر
با قطعه قابل قبول و حرفهای از این تیم طرف بودیم. علی اوجی؛ تهیه کننده آثار رضا یزدانی نیز میتواند تاثیر خوبی بر اتفاقات هنری آینده او داشته باشد.
هق هق از روزبه بمانی
ملودی: حامد حسینی | ترانه: روزبه بمانی | تنظیم: مهرداد احمدزاده
ملودی
حامد حسینی که پیشتر نیز سابقه همکاری با روزبه بمانی را داشته سازنده این آهنگ است. اورتور جذاب نیست، ورس اول که بیشتر به دکلمه شباهت دارد نیز تکراری است و مشابهش را قبلا نیز در کارهای روزبه شاهد بودیم. ترجیع نیز با اینکه کمی جان میگیرد اما باز حرف تازه و خاصی برای گفتن ندارد.
ترانه
روزبه بمانی آنقدر ترانههای جاودان و قوی نوشته که سطح توقعها از او بیش این حرفهاست. این ترانه با اینکه بسیار حس خوبی دارد اما در برخی عبارات، شاهد تعابیر تکراری هستیم.
تنظیم
مهرداد احمدزاده که به عنوان رهبر ارکستر نیز با روزبه روی صحنه بوده، تنظیم حرفهای، خوشصدا و استانداردی را با استفاده از استرینگ و گیتار خلق کرده است.
کلیت اثر
روزبه بمانی مدت زیادی است که نتوانسته ملودی خاصی را اجرا کند که در ذهن عموم مخاطبان پاپ بماند. باید دید در ادامه او آیا روند دیگری را پیش خواهد گرفت یا خیر؟
تنها از فرزاد فرزین
ملودی: شاهین راستین | ترانه: کسری بختیاریان | تنظیم: فرید مهاجرپور
ملودی
شاهین راستین خالق این ملودی اسپانیش است. معمولا وقتی این مدل قطعات را میشنویم ناخودآگاه یاد قطعات چیپسی کینگز و خوانندگانی نظیر عمر دیاب میافتیم. در این قطعه با اینکه با ملودی آنچنان یونیک و خاصی طرف نیستیم، اما برآیند کار با توجه ملودی بعد از میدتور مثبت است.
ترانه
کسری بختیاریان ترانه ی این قطعه را نوشته است. او کلام خوب و جالب توجهی را به رشته تحریر در آورده اما توصیف عشق آن هم در ترجیع کار کلیشه ای شده و برای مخاطب تازگی ندارد.
تنظیم
فرید مهاجرپور این قطعه را تنظیم کرده است. گیتار، نقش محوری و مهمی در این سبک آهنگها ایفا میکند. او فراز و فرودها را به خوبی و با تسلط در تنظیمش رعایت کرده اما در کل با تنظیم متفاوت و خلاقانهای طرف نیستیم.
کلیت اثر
فرزاد فرزین قطعه متفاوتی را منتشر کرده. او هنوز هم یکی از فعالترین هنرمندان موسیقی پاپ است و این نشان از برنامه ریزی خوب او در این زمینه دارد.
گذشته استمراری از کارن فراهانی
ملودی و ترانه: کارن فراهانی | تنظیم: پدرام آزاد
ملودی
کارن فراهانی ملودی روان همراه با سیلابهای کوتاه ساخته. فضای ورس با ترجیع متفاوت است. در ترجیع کار، ملودی جان میگیرد. در میدتور نیز شاهد خط ملودی جذابی نیستیم.
ترانه
سانگرایتر کار کارن فراهانی است. در بخش ترانه کار شاهد کلام آنچنان محسوس و تاثیرگذاری نیستیم. البته این اتفاق در ترجیع کمی جبران میشود و ترانه جان میگیرد.
تنظیم
پدرام آزاد تنظیم خوب و استانداردی را انجام داده و فضاسازیها و ترکیب صداها را به قاعده و دلنشین خلق کرده است.
کلیت اثر
کارن فراهانی از آرتیستهای جدید آوای هنر است. او صدای خوبی دارد و باید دید در آینده چه فضاهایی را از او خواهیم شنید.
ستاره از مجید رضوی
ملودی و تکست: نیما معین، مجید رضوی | تنظیم: علی بیات
ملودی
مجید رضوی در این قطعه به صورت مشترک با نیما معین کار را ساختهاند. با اوتور خاصی شروع میشود. با ملودی روان و جدید و متفاوتی در ورسها طرف هستیم. اما در ترجیع با سیکل آکورد تکراری و تم معمولی طرف هستیم.
ترانه
در این بخش باید گفت با کلام کاملا خیابانی، محاوره ای و دم دستی مواجه خواهیم شد. انسجام و حرف خاصی در این قسمت از کار نیست.
تنظیم
علی بیات سعی داشته فضای متفاوتی را نسبت به مارکت پاپ ارائه دهد و تا حدودی نیز موفق بوده. ریتم این ملودی قابلیت ساخت لوپ درامز پرکاشن و فصاسازیهای خاص تری را داشت.
کلیت اثر
این قطعه دقیقاً همان ساختار و ذهنیتی را دارد که مجید رضوی همیشه در کارهایش دنبال میکند. خواندن درباره همان محتواهای دم دستی همراه با ضربآهنگی نسبتاً تند!