طبق روال هرهفته، نگاهی خواهیم داشت به قطعات تازه منتشر شده از خوانندگان مطرح و به بررسی این موزیکها در بخشهای ترانه، تنظیم و ملودی خواهیم پرداخت.
رضا صادقی، رضا یزدانی، مهدی یغمایی، محمد علیزاده، سهراب پاکزاد و دانیال شاکری خوانندگانی هستند که به بررسی قطعات جدید آنها پرداختیم.
لازم به ذکر است این بررسیها، صرفاً نگاهِ کارشناسان رسانهی «موسیقی نوین» به این قطعات است.
ایستگاه از رضا صادقی
ملودی و تنظیم: فرزین کاتب | ترانهسرا: آراز شیرافکن
ملودی
این کار را فرزین کاتب ساخته است. کار با ورس کلیشهای شروع میشود ولی در ادامه کمی جان میگیرد و بهتر میشود. تم میدتور، ملودی متناسبی با توجه به تم کار ندارد.
ترانه
آراز شیرافکن ترانهی گیرا و جذابی را روی ملودی نوشته و توانسته از تعابیر متفاوت و جالب توجهی بهره ببرد اما ترانه جای کار دارد.
تنظیم
فرزین کاتب نتوانسته تنظیم متفاوت و خلاقانه را برای ملودیاش در نظر بگیرد. در بخشهای اینسترومنت باتوجه به فضای کار میتوانستیم صدای سازهای دیگری را بشنویم.
کلیت اثر
رضا صادقی سالهاست در زمینه انتشار تکآهنگ موفق عمل نکرده و کارنامهاش را کارهای خنثی و بدون تاثیر فرا گرفته اما همچنان فعال است. او باتوجه جایگاهی که برای خودش متصور است باید کارهای ماندگار و جذابی را ارائه دهد.
دختر ایرونی از سهراب پاکزاد
ملودی: طاها یوسفی، مجتبی تقیپور | ترانه: طاها یوسفی، باربد، آرین کاوه | تنظیم: مسعود جهانی
ملودی
این ملودی شاد را «طاها یوسفی» و «مجتبی تقیپور» خلق کردهاند. اورتور خوبی را میشنویم. این قطعه در گام مینور هارمونیک برای پاکزاد ساخته شده. در کل ملودی وکال، سیکل آکوردهای تکراری و کلیشهای دارد.
ترانه
در این بخش سه نفر مشارکت داشتهاند. کلام حرف جدیدی برای گفتن ندارد و بسیار خیابانی و محاورهای شکل گرفته است.
تنظیم
مسعود جهانی که این روزها کمتر در مارکت حضور دارد، تنظیم این قطعه را انجام داده. او در این قطعه هم همان سبک و سیاق همیشگیاش را پیاده کرده. کار خوب صدا میدهد اما خلاقانه نیست.
کلیت اثر
با قطعهای کاملا مارکتی طرف هستیم. به نظر میرسد دیگر این مدل قطعات حتی برای مخاطبان این خواننده هم جذابیتی ندارد و آنها دنبال فضایی جدی برای سهراب پاکزاد هستند.
یار نظر کرده از محمد علیزاده
ملودی و ترانه: هادی زینتی | تنظیم: شهداد امیدوار
ملودی
سازنده این قطعه «هادی زینتی» از سانگرایترهای فعال مارکت است. ورسها ملودی خاصی ندارد. تم قبل از ترجیع جذاب است. در ترجیع، ملودی تکراری را میشنویم.
ترانه
زینتی در این بخش توانسته کلامی معقول و با ادبیات مناسب را بر روی ملودی پیاده کند. گرچه در بعضی فرازها او با کلمات تکراری آهنگ را پر کرده است.
تنظیم
شهداد امیدوار تنظیم اکتیو و خوبی را برای این کار انجام داده و همه اجزا به اندازه و درست در کنار هم قرار گرفتهاند.
کلیت اثر
محمد علیزاده مدتی است به روزهای فعال خود در زمینه موسیقی برگشته و انتظار میرود او در ادامه باز هم سراغ قطعات احساسی همراه با ملودیهای جاندار برود.
آپاراتچی از رضا یزدانی
آهنگساز: میلاد بابایی | ترانهسرا: مهدی ایوبی | تنظیم: میلاد عدل
ملودی
میلاد بابایی که در زمینه ساخت آهنگ از هنرمندان فعال یک دهه اخیر به شمار میآید در همکاری جدیدش با یزدانی تم متفاوتی را خلق کرده است. ملودی، گیرایی لازم را برای مخاطب ندارد و در ذهن نمیماند.
ترانه
مهدی ایوبی در این قطعه باتوجه به فیلم «سینما شهرقصه» سراغ سوژهای سینمایی رفته و از تعابیر جالبی بهره برده است.
تنظیم
میلاد عدل تنظیم متفاوتی را از لحاظ ریتم و سازبندی خلق کرده است. با تنظیم خلاقانه و جالبی طرف هستیم.
کلیت اثر
رضا یزدانی میتولنست وکال بهتر و دلنشینتری را ارائه دهد. او در قطعه جدیدش با تهیه کنندگی علی اوجی، تولید موسیقی خود را انجام داده است.
انکار از دانیال شاکری
آهنگ و تنظیم: دانیال شاکری | ترانهسرا: علیرضا رادان، امیر بدر
ملودی
دانیال شاکری سازنده موزیک خودش است. ملودی او فضای عاشقانه و آرامی دارد. ملودی در ترجیع جذابتر میشود اما در آکوردهای کادانس شاهد تکرار و کلیشه هستیم. او سعی داشته قطعه کامل و درستی را بسازد و تا حد زیادی موفق عمل کرده است.
ترانه
علیرضا رادان و امیر بدر بر روی ملودی شاکری ترانهنوشتهاند. با توجه به اثرگذاری آهنگ توقع داشتیم خصوصاً در ترجیع عبارات جدید و جذاب جای تعابیر کلیشهای را بگیرند.
تنظیم
دانیال شاکری آهنگش را با تنظیم استاندارد و فضای شرقی همراه کرده است. او در این بخش هم کار خود را به خوبی انجام داده است.
کلیت اثر
دانیال شاکری از آرتیستهای بیحاشیه پاپ است که سابقه همکاری با هنرمندان دیگر را نیز در کارنامهاش دارد. او صدای خوبی دارد و باید دید در ادامه چه مدل قطعاتی را خواهد خواند.
تحمل میکنم از مهدی یغمایی
آهنگ و پیانو: محمدرضا چراغعلی | ترانهسرا: سجاد عزیزی آرام
ملودی
پس از مدتها شاهد یکی از جدیدترین ساختههای دکتر چراغعلی هستیم. این قطعه پیانویی را او در ریتم چهار چهار اسلو ساخته است. ملودی فضای احساسی دارد ولی باید اشاره کرد غیر از اوج کار با تم به یادماندنی طرف نیستیم و به کلیشهای بودن میل پیدا میکند.
ترانه
سجاد عزیزی آرام که در سالیان اخیر پای ثابت آثار محمدرضا چراغعلی در سرایش ترانه است، توانسته کلام معقول و درستی را بنویسد.
تنظیم
عوامل کار تصمیم گرفتند که این آهنگ با فضایی خلوت و نوازندگی پیانو دکتر چراغعلی همراه باشد.
کلیت اثر
در مجموع قطعه دلنشین و خوب اما معمولی از نظر جاذبه ملودی و ماندگاری را شنیدیم. امیدواریم از «مهدی یغمایی» باتوجه صدای زیبایش قطعات خاصتری را بشنویم.