در شمارهی جدید «پُـرتـره» در رسانهی «موسیقی نوین» به سراغ «حامیم» رفتیم و به روایت اختصاصی او پرداختیم.
اینکه چند سال است وارد مارکت موسیقی شده و چند آهنگ خوانده مهم نیست حالا دیگر خیلی ها نامش را میدانند و اگر هم ندانند حتما چند آهنگش را شنیده اند. حامیم از آن پدیدههای ساکت موسیقی ایران است که به خصوص در این روزها نظیرش کم پیدا میشود.
مارکت این روزهای موسیقی ایران به سمت و سویی رفته که عمده ی خوانندههای آن با شاخصه های اغراق شده در صدا و کاراکترشان سعی بر به دست آوردن شهرت و محبوبیت میکنند. یکی روی استیج با لباسهای عجیب و غریب ظاهر میشود و یکی دیگر هم تلاش میکند صدایش را خشک و بم نشان دهد تا از این طریق بتواند نامش را در ذهن مخاطب تگ کند حامیم اما کاملا سیاستی متضاد با سیاستهای بازار موسیقی را پیش گرفته خواننده ای که صداسازی نمیکند و با بالا و پائین صدایش هم توجه مخاطب را به خود معطوف نمی کند صدای او کاملا در اختیار داستان آهنگهایش است.
ظریف میخواند و حساسیت واژه ها را میتوان از لحن و بیانش فهمید. تحریرهایش دیتیلهای خاص خودش را دارد و به جزئیات آوازش اهمیت میدهد. او برخلاف اکثر خواننده های این روزها در مرحله ی میکس، صدایش را بیش از حد جلوتر از دیگر اجزای موزیکش قرار نمی دهد و به مخاطب اجازه ی تجربه ی شنیدن همهی اجزا و جزئیات اثرش را میدهد. اکثر آثار حامیم ایموشنال است و احساس در آنها حرف اول را میزند.
بیشترین حسی که از ترانه شناسی اش دریافت میکنید حس حسرت است که نخ تسبیح بیشتر آهنگهایش است. در ترانه هایش معمولا اصل داستان مشخص نمیشود و از نقطه ی A به نقطه ی B نمی رود. مخاطب هم در این شرایط میتواند با ترانه ی حامیم» قطعات پازل تصویر ذهنی خودش را تکمیل کند. معمولا هم در ترانه هایش کسی مقصر نیست و تنها اتفاق و بازتاب های حسی آن روایت می.شود نکته ی دیگری که در مورد ترانه های حامیم میتوان گفت این است که از واژه های ساده و اصیل در کارش استفاده میکند. تکه کلام های مد روز در ترانه هایش نیست و با واژههای هشتگ پسند و وایرال شونده شعرهایش را نمی سازد. او به گذشت زمان و ادبیاتی که فراموش خواهد شد آگاه است و میداند اگر بخواهد به بقا و استقامت اثرش در طول سالها و دهه ها فکر کند باید با چه زبانی ترانه اش را روایت کند.
حامیم سال گذشته در اوج بی حاشیه بودنش پرفروش ترین خواننده ی ایران هم بود و علی رغم اینکه بسیاری خواستند آمارها را جابه جا جلوه دهند ولی کنسرتهایش رکورد سال قبل را زد. او در موسیقی نوین هم برای دو قطعه ی «رز سفید» و «قلب منی» برنده ی دو بخش مردمی و داوران نظرسنجی سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شد.
حامیم حالا این روزها پس از ۵ ماه دوری اش که یک تصادف غیرمنتظره آن را برایش رقم زد و این تایم برای یک خواننده زیاد محسوب میشود آهنگ جدیدش را با نام مرور» و با موزیک ویدئویی متفاوت و قابل تحسین منتشر کرد و درهمین چند روز فقط در اینستاگرام خودش نزدیک به ۱۶ میلیون بازدید گرفته موزیکش دوباره وایرال شده و در خیابانها و کافه ها و ماشینها آن را میشنویم با این تفاسیر اگر بگوییم او یکی از باهوشترین هنرمندان حال حاضر است دروغ نگفته ایم. او عملا یکی از بی حاشیه ترین چهرههای موسیقی پاپ است و همین که میتواند این بی حاشیه بودن را حفظ کند و پرفروش و پرشنونده هم باشد به تنهایی نشان میدهد که این خواننده چقدر آگاهی دارد. آگاهی از این که در جامعه ی پر خبرو حاشیه ی امروزش چطور رفتار کند که درگیر اتفاقات و حواشی نشود و بتواند پلنش را در مارکت درست پیش ببرد.
به نظر میرسد که قصه ی حامیم در موسیقی ایران ادامه دار باشد او حالا قرار است ۲۹، ۳۰ و ۳۱ شهریورماه دوباره با مخاطبینش دیدار کند و میخواهد نشان دهد از آن دست خواننده هایی نیست که چند سال در صحنه باشد و بعد به خاطره ها بپیوندد. اصلا چرا باید در مورد حامیم این اتفاق بیافتد؟ او در مدت کم مخاطبان زیادی به دست آورده ملودی ساز است و ترانه هایش را خودش می نویسد و این یعنی برای تولید محتوی موسیقی اش هیچوقت به مشکل نمیخورد و روند رشد خودش را ادامه خواهد داد این هنرمند همانطور که خودش نیز در پست اخیرش اشاره کرد قرار است فصل جدیدی از کارنامه کاری اش را رونمایی کند؛ فصل جدیدی که قطعاً با توجه به هوشی که از او سراغ داریم باردیگر نامش را در صدر هنرمندان محبوب و پرفروش مارکت قرار خواهد داد.
تصاویر «حامیم» بصورت اختصاصی توسط «فرهاد ایرانی» در استدیوی رسانهی «موسیقی نوین» ثبت شده است.